În așteptarea „Crăciunului la Conac”, Universitatea Politehnică București-Centrul Universitar Pitești și Muzeul Golești vă invită vineri, 19 decembrie 2025, ora 12.00, la vernisajul expoziției „Veste minunată. Miniaturi medievale de manuscris”. Expoziția reunește lucrări ale d-nei lector univ. dr. Teodora Necula și al unui numeros, talentat și ambițios colectiv de studenți și masteranzi ai Secției de Artă Sacră de la Facultatea de Teologie, Litere, Istorie și Arte din Pitești.  Miniaturile care vor fi expuse la Muzeul Golești narează cea mai frumoasă poveste biblică, cele trei teme fundamentale fiind: Nașterea Domnului, Cei Trei Magi, Fuga în Egipt. Este anotimpul bucuriei și al speranței, al Nașterii ca promisiune de salvare a oamenilor.

Invitatul special al acestui vernisaj este Directorul de Departament, prof. univ. dr. pr. Nicolae Brînzea.

Miniaturile de manuscris reprezintă una dintre cele mai rafinate forme de artă ale Evului Mediu, fiind rezultatul unei sinteze dintre tehnica picturii, erudiția scribilor, nevoile religioase și culturale ale epocii. Ele apar încă din Antichitatea târzie și se dezvoltă spectaculos în secolele VII–XVI, atât în Occident, cât și în spațiul bizantin, cu caracteristici distincte pentru fiecare zonă. În esență, miniatura nu este doar o imagine de mici dimensiuni, ci o formă de iluminare a manuscrisului, un mod de a da strălucire textului sacru sau literar, de a-l face inteligibil, memorabil și demn de venerare.

Procesul de realizare a miniaturilor era lent și laborios. Manuscrisul era copiat pe pergament, un suport obținut prin prelucrarea pielii de vițel sau oaie, care era curățată, întinsă, netezită și tăiată în coli uniforme. Se trasau apoi liniile de ghidaj și lăsa spații libere pentru inițiale, frontispicii și scenele pictate. Miniaturistul desena mai întâi compoziția cu linii fine, după care aplica aurul, considerat un simbol al luminii divine. Aurirea se făcea pe un strat special de grund, peste care se lipseau foițe extrem de subțiri. Abia după aplicare aurului se adăugau straturile de culoare, preparate din pigmenți minerali sau vegetali amestecați cu diverși lianți, cel mai adesea acuarele pe bază de gumă arabică sau gume vegetale. Culorile erau așezate în straturi progresive, de la tonurile de bază la detaliile finale, contururi și accente luminoase.

În Occident, miniaturile au urmat evoluția stilurilor artistice – de la sobrietatea carolingiană și monumentalitatea ottoniană, la dinamismul gotic și rafinamentul renascentist. În spațiul bizantin și în cel est-european influențat de acesta, tradiția era mai constantă: fețe modelate în tonuri calde, drapaje riguroase, culori saturate și un interes deosebit pentru scenele sacre, pentru portretele votive și pentru decorul geometric sau vegetal. Țările Române, aflate la intersecția lumilor bizantină, slavă și occidentală, au dezvoltat propriile școli de miniatură, în special în mediul monastic. Moldova se remarcă în mod deosebit, unde tradiția bizantină a fost reinterpretată și adaptată sensibilității locale.

Miniaturile de manuscris nu sunt doar obiecte de artă, ci și documente vii ale spiritualității și identității culturale. Ele conservă stiluri, tipare iconografice, costume, simboluri politice și religioase, iar tehnica lor dezvăluie nivelul cunoașterii artistice din atelierele medievale. Studiul lor rămâne o direcție esențială în istoria artei românești și europene, întrucât aceste imagini concentrate, fie ele portrete votive sau pagini ornate cu aur, continuă să ne vorbească despre o lume care a pus imaginea în slujba textului și textul în slujba credinței.

Pentru studenții care astăzi se pregătesc să devină restauratori, realizarea unor reproduceri după miniaturile medievale reprezintă descoperirea și învățarea tehnicilor vechi, familiarizarea cu materialele și instrumentele de lucru, cu diferitele tipuri de suporturi de scris, dar, mai presus de toate, este un efort creativ și un exercițiu spiritual. Vă invităm și noi, alături de dna lector univ. dr. Teodora Necula și studenții secțiilor de Artă Sacră și Resaturare Icoană, să descoperiți o expoziție unicat, care ne aduce mai aproape bucuria Nașterii Domnului.

Studenții, masteranzii și absolvenții care expun în cadrul acestei expoziții:

Anul 1 Licență: Popa Valentin, Maria Hulea, Liviu Rapițeanu;

Anul 2 Licență: Maica Anastasia, Popa Nicoleta Janina, Ciobanu (Ghimpeteanu) Mirela, Laura Chirețu (Jecu), Boldoi Elisabeta, Soare Cristina, Sima (Vasile-Stoica) Georgiana, Palade Bianca, Popescu Francesca, Pistol Ion;

Anul 3 Licență: Pîrvu Octavian, Alex Jigman, Ciobanu Robert, Ruse Emanuela;

Anul 1 Master: Popa Andrei Valentin, Stoica Adriana Mihaela, Georgescu Petre Răzvan, Popescu Adriana, Boțoghină Valentina, Ion Stelian, Voicu Gabriela, Stanoiu Catalin Marin, Marinică Gheorghe Marius, Vasile Paula, Roxana Pitz , ⁠Roșculeț Ștefania;

Anul 2 Master: Sinca Ovidiu, Ilie Ana-Maria, Tănăsescu Mihai, Roman Iulica Luminița, Marcu Lucica Ana-Maria, Popa (Stănescu) Ștefania Mihaela, Manole Cătălin;

Absolvenți: Dobrișan Gabriel, Ion Oanță, Laura Chierciu, Balanoiu Mirela, Viezuianu Dana, Pupaza Maria, Vasilescu Alexandra, Călimoceanu Maria Antonia.